Mot Italien och Rom

Jag har inte kunnat publicera något på ett par dagar pgr av att vi varit till havs respektive blivit så sena med annat att vi inte hunnit. Därför kommer det tre dagar nu.

Anders

Måndagen 5 Mars

Solig morgon. Tar det relativt lugnt eftersom vi endast har ca 60 km att köra och att färjan till Rom går först klockan 2215. När frukosten är avnjuten och bilen är städad åker vi iväg norrut efter den smala kustvägen. Eftersom vi har mycket gott om tid tänker vi åka till IKEA och köpa kaviar.

Mandelträds blomning bakom ställplatsen. Vägen upp efter kusten är mycket slingrande, backig och bitvis mycket smal. Men utsikten över Medelhavet är formidabel.

VI har lagt ut koordinaterna till IKEA inne i centrum. Det finns två IKEA i Barcelona. Vid IKEA i centrum hittade vi endast parkering i garage under varuhuset och dit kommer vi inte med vår höga bil. Vi såg i och för sig en stor tom plan på baksidan av IKEA men hittade ingen väg in, alla vägarna var förbommade. Eftersom vi hade gott om tid och det är gott med kaviar på frukostmackan respektive på frukostäggen så la vi ut kursen till IKEA strax norr om Barcelona. Där kunde vi parkera på gatan utanför lastintagen och gå in i varuhuset. Dagen till ära hade de en svensk mat dag med rabatterade priser på mat i restaurangen. Så det blev köttbullar med pommes för Anders och Amelie fick två olika förrätter och sedan fick hon något långkokt köttben med ris. Bägge avslutade måltiden med varsin fruktsallad. Därefter var vi ordentligt mätta. Nu skulle det köpas kalles kaviar. Ner till svenskbutiken som i detta fall ligger utanför kassalinjen. De hade en stor avdelning med allehanda svensk mat och tillslut hittade vi en hyllkorg för kaviar TOM. På förfrågan sa personalen att de inte hade någon kaviar. Efter Ingvar Kamprads död har IKEA verkligen chanserat. Så vi hade kört totalt 70 km för ingenting. Åker ner till hamnen och letar upp rederiet vi ska åka med. Grimaldi lines. Trångt om plats så Anders ”fulparkerar” och sitter kvar medans Amelie går in och checkar in oss. Det visar sig att vi får stå så parkerade till klockan 1830 när vi släpps in på kajområdet. Vi parkerar bilen på anvisad plats och tar en Taxi in till stan. Promenerar runt ett tag på La Rambla  innan vi sätter oss på en av serveringarna för en liten bit mat.

Det blir sista måltiden i Spanien. Amelie äter en fin spaghetti bolognese och Anders beställer en pizza Marinera. Det visar sig vara den mest osmakliga pizza han ätit i hela sitt liv. Den var så salt att det inte gick att äta upp den. Det var alldeles fullt av sardeller som gav sin starka salta smak. Dessutom kostade den 160 kr. Så mat intrycken från Spanien blev inte speciellt goda. När vi ätit färdigt tog vi en taxi tillbaka till hamnen. Där fick vi stå och vänta till klockan 2130 när vi fick lasta på som en av de sista bilarna. Vi fick köra in på rampen i aktern och vidare upp ett par däck och där vända och köra in bilen mellan ett par stora långtradare.

Efter lastningen på Cruise Barcelona, ett 225 meter långt fartyg så uppsökte vi vår hytt. Vi hade i vanlig ordning haft tur och fått en handikapphytt så det var gott om plats både i hytten och inne i toaletten. Efter att ha installerat oss i hytten tog vi en tur runt fartyget för att se vad det finns för servicar. Fartyget har 475 passagerarhytter och tar 2850 passagerare, men idag var det ganska tomt på passagerare. Nattklubben var tom och i baren satt endast några få personer. Restaurangerna var stängda. Men på sommaren när det är turistsäsong så är det säkert fart här. Tyckte lite synd om enmansorkestern som satt i nattklubben och spelade och den enda publiken var de två bartendrarna

Tisdagen 6 Mars

Resan från Barcelona till Rom ska ta 22 timmar. Så det blir en lång dag med läsning. VI går upp som vanligt och äter frukost klockan nio. Eftersom det är ett Italienskt fartyg är frukosten lite undermålig kaffe och croissanter.

Lunchen däremot är riklig med förrätter, varmrätt och dessert. Rederiet måste följa IMOs regler om livbåtsövning. Det har vi varit med om tidigare på ett annat rederi. Där klarade man av det på 15 minuter. Här ställdes vi upp klockan 1000 nere vid receptionen. Klockan 1030 började en man ur besättningen förklara på Italienska hur man opererade de olika winscharna för att sänka ner kanan att åka ner till livbåten i och vem som gjorde vad. Det pågick i trettio minuter och skolklasserna som stod där tappade intresset ganska snabbt så gjorde deras lärare också. Klockan 11 var det klart och alla gick sin väg. Vid det här laget var vi ganska upprörda för att ha blivit tvungna stå där i en timmes tid och inte ens kunna höra vad som sagts på Italienska och inte ett ord på Engelska. Så Amelie läxade upp dem och sedan fick de göra en demonstration på Engelska för oss. Vi var nog mycket klokare för vi förstod alltihop på fem minuter.

Resten av dagen tillbringade vi sittandes i nattklubben läsandes eller promenerandes runt på fartyget.

Klockan 1900 anlände vi till Civitavecchia hamnen till Rom. Avlastningen gick förvånads värt fort. När vi åkte av färjan var det mörkt och vi upptäckte direkt att en halvljuslampa var trasig. Det i kombination med att det regnade och att det endast fanns rudimentär gatubelysning gjorde det jobbigt att köra. Letade upp en camping cirka 30 km från hamnen i en ställplats app. La ut koordinaterna och körde dit. STÄNGT trots att det står att den ska vara öppen året runt. Lägger in en ny ställplats i navigatorn. Den ligger nästan inne i Rom, nu börjar klockan bli ganska mycket och vi är rädda de ska stänga innan vi kommer dit. Kör så fort vi vågar, först på betalvägen in till Rom och sedan på en massa ruggigt dåliga vägar med stora hål, och i regnet och mörkret går det inte se och väja för hålen. Till slut kommer vi fram till positionen vi lagt in. En grind med vakt, härligt det är öppet- Han upplyser oss om att det är privat område och att vi inte alls får komma in. Vi vänder, matar in koordinaterna igen och gör ett nytt försök. Kör 6 km och kommer tillbaka till samma grind. Nu är klockan 2130 och goda råd dyra. Vill inte övernatta i bilen på en vanlig parkering i Rom. Amelie googlar och hittar en camping i Rom. Hon chansar och ringer dit och får svar. De lovar att vi är välkomna och att de finns kvar. Åker iväg till Roma camping village. En jättestor anläggning men som inte har så många platser för husbilar. De platser de har är dessutom för korta så vi stökar runt i mörkret en bra stund innan vi lyckas komma in på en plats. Det var jätteskönt komma till ro framåt halvelva på kvällen.

Onsdagen 7 Mars

Fin morgon trots att prognosen utlovat regn och rusk. Hade inte skaffat någon frukostmat men den här campingen är stor och har en egen restaurang där vi kan få en frukost buffe. Den är kanske inte riktig som vi är vana vid men vi blir i alla fall mätta. När vi ätit går vi och inspekterar tvättstugorna. Ingen använder någon av alla maskinerna så vi passar på att köra ett par maskiner så nu är all tvätt avklarad och torkad. När det är klart går vi ner till receptionen och får instruktioner och biljetter in till stan. Först buss 246 och sedan tunnelbanans röda linje in till Barberini. Vi har knappt kommit in till stan innan det börjar regna så vi får gå in på en liten bar och avvakta att det slutar.

Så här glad ser man ut när man kommit till Rom efter en 6 månaders lång resa.

Regnet upphör och vi promenerar ner genom staden och ser efter att sevärdheterna finns kvar.

När vi kommit ner till Corso glider vi in på vår favoritrestaurang Il Falchetto.

Till förrätt kronärtskocka på romerskt vis med olja och vitlök.

Varmrätt kalvkotlett Milanese

Och som avslutning Chokladtryffelglass.

Efter den här måltiden kände vi oss mycket nöjda. Helt fantastisk mat. När vi kommer ut har det börjat regna igen så det blir en blöt promenad upp till tunnelbanan som för oss tillbaka till campingen.

Lugn kväll med att titta på Mästerkocken på TV.