Eftersom vi nu är ute och kryssar så blir uppdateringarna av bloggen styrd av när vi är i hamn och har kontakt med nätet för satelitanslutningen som erbjuds ombord är svindyr.
Söndagen 27 Oktober
I natt har vi ställt om till vintertid så vi fick sova länge, åtminstone Anders för Amelie blev väckt tidigt av barn som lekte och tjoade och stimmade i korridoren. Det blir en god frukost nere i frukostmatsalen. Vi släpar ner trunken till receptionen och checkar ut. Sedan påbörjar vi promenaden bort till järnvägsstationen där vi tror att vi kan ta en taxi till kryssningshamnen.
Det är flera broar som passeras och väskan som ska släpas upp för trapporna och ner på andra sidan. Vi har sådan tur vid två av broarna som kommer det fram engelska gentlemen är bär över väskan åt oss. Venedig är verkligen inte handikappanpassad.
Även om det inte är långt så tar det sin tid och när vi passerat Canal Grande lämnar vi in väskorna på en bagageinlämning och slår oss ner på en restaurang för lite vila och naturligtvis förtäring.
Bägge två väljer pasta, Amelie tagliatelle och Anders Lasagne. Jättegott med riktig pasta tillagad i Italien. Nu är pizzan, fisk och skaldjur samt pastan avklarad. Återstår någon kötträtt för att vi ska fått smaka på de olika delarna av Italienska köket.
Efter lunchen går vi iväg för att hämta väskorna på bagageinlämningen och på vägen blir det lite Italiensk glass. Den glassen är verkligen god. Det är väldigt rörigt i stan denna dag, det visar sig att det varit Venedig maraton. Därav alla människor och trafikstockningar. Svårt att hitta en taxi som tar oss bort till kryssningsterminalen. Dagen till ära så ligger det 6 stycken stora kryssningsfartyg inne i hamnen. Det borde innebära minst 15000 passagerare. Det är så många bilar som ska ut till hamnen så polisen står vid infarten och kollar att alla som åker ut dit har biljett. Ganska mycket folk vid incheckningen, men vid första stationen där man lämnar bagaget skriver de på våra boarding kort Priority så vi passerar alla köer och får gå ombord direkt. Vet inte varför vi får denna service, om det beror på att vi är silverkunder eller om det beror på Anders käpp. Spelar roll vilket skönt slippa stå i kö.
Vi har hytt 11019 vilket är nästan längst fram på 11:e däck och under kommandobryggan. I hytten står en ishink med en flaska Prosecco och ett fat med snittar och väntar på oss.
En riktigt härlig början på kryssningen att sitta på balkongen i solen och mumsa i sig de godsakerna. De behövs efter allt strul med att komma hit.
Klockan 1730 är det obligatorisk säkerhets drill där alla får lära sig hur man sätter på flytvästen och var man ska samlas i händelse av larm.
Efter safetydrillen går vi och äter middag. Härligt vara ombord och få fin service. Först blev det ministrone soppa och därefter torskfile med lite tomater och hså avslutar vi måltiden med lite stratiacella glass.
Vi skulle avsegla klockan 1730 men avgångstiden är ändrad till klockan 2100. Det beror antagligen på att det är 6 stora fartyg som ska ta sig ut ur Venedigs trånga hamn.
Efer middagen går vi upp till 13 däck för att därifrån följa avfärden. Vi får en stor bogserare framför oss och före det en blåljus försedd båt som håller fri väg och som visar vägen ut ur hamnen. Otroligt vackert att åka genom Venedig med det här stora fartyget på kvällen.
Det har varit en spännande dag, men också jobbig med promenader släpandes på den tunga väskan så det blir en tidig kväll. Ander sitter en stund på balkongen och läser men svalkan kommer ganska snart när vi kommit ut på havet så då lägger han sig också. Nu ligger kursen mot Bari. Eftersom vi avseglade så sent så kommer vi till Bari först klockan 1400 imorgon.
Senaste kommentarer