Mot Kiel

Torsdagen 5 Maj

Vaknar dimmig morgon till havs äter frukost och tar det lugnt.

Vi ska nu ligga ute till havs i två dygn viket kan vara skönt. Då har vi ju tre måsten per

Dag,  kl 0830 frukost, kl 1200 Lunch och kl 1800 middag, däremellan måste vi ju också hinna pressa In lite snacks och drinkar, så tiden räcker knappt till.

Nu när vi ligger till havs tänkte jag filosofera lite och beskriva lite om fartyget och rutinerna ombord.

Överallt ombord sitter stora pekskärmar med budskapet

Hälsan är prioritet ett.

Därunder står sedan ett par korta rader om handdisinfektion och håll avstånd Pekskärmarna innehåller
naturligtvis annan information också men hälsan viktigast.

Det påbörjades redan hemma i Sverige där vi tog antigen test på Arlanda så den skulle vara aktuell när
vi kom ombord. Vid incheckningen i Genua var första steget att vår temperatur kontrollerades, sedan
fick vi visa upp antigentest och covidvaccinationsbevis. Därefter covid testades vi och när allt detta var
gjort fick vi påbörja ombordstigningen.

Munskydd måste bäras hela tiden i alla offentliga utrymmen ombord utom när man äter eller dricker.
Därför är det viktigt att alltid ha ett glas i direkt anslutning.

Varje morgon på väg till frukosten stoppas vi och temperaturen kontrollleras och loggförs så man kan
Se att alla är friska ombord. Överallt står automater med disinfektionsmedel och vid ombordstigning
i hamnarna  står besättning och sprutar på händerna.

I buffeerna har man satt upp glas framför maten och bakom glaset står personal och lägger upp det
man önskar. På det sättet är buffeerna mycket snyggare och framför allt friskare.

Rederiet har verkligen tänkt igenom hela hanteringen och fått till ett mycket friskare skepp.

Dock sa en av kyparna vi talade med att det är jobbigt att springa runt hela dagarna med munskydd på
och vidare att man inte ser ansiktsuttrycken och då går det inte se om man ler eller är sur.

Ett annat problemområde man hanterat bra är hissarna. På  tidigare kryssningar har vi upplevt att det
konstant är kö och lite kaos runt hissarna för alla tror det går fortare få en hiss om man trycker på både
upp och nerknappen. Till slut är kaoset totalt. Ombord på det här fartyget finns fyra stora hisschakt två
föröver och två akteröver. I varje av dessa fyra hisshallar finns en knappsats där man knappar in vilken
våning man ska till och då tänds en bokstav som talar om vilken hiss du ska åka i. Inne i hissen finns inga
knappar utan hissen går dit du ska och ingen annanstans.

Ibland kan det fler som ska åt samma håll och då står det på en display inne i hissen vilka däck den
stannar vid.

Detta är ytterligare ett sätt att minska trängsel, men också göra det snabbare och bättre för oss
passagerare.
Det här systemet borde införas på fler ställen med många hissar och mycket folk.

Sammantaget har man tagit må fina grepp för att förbättra verksamheten utifrån hälsokrav men det har
också lett till en allmän förbättring rent generellt så vi får hoppas att man fortsätter på inslag bana.

Senare på eftermiddagen klarnar det upp och solen bryter igenom.

Amelie och Jimmy går på en operaföreställning .

Före middagen blir en drink i solen ute på akterdäck.