Värmarproblem

Lördagen 14 september

Antagandet att jag skulle klara fredagen den trettonde stämde tyvärr inte.
Det första enkla var att jag skrev blogginlägget men glömde trycka på publicera. Men nu är det fixat.
Vad som värre var att när jag gick upp vid fyra för ett litet toabesök tyckte jag det var kallt, men så brukar man ju känna när man lämnar sängvärmen, så jag la mig bara igen. Vid åtta vaknade jag till och tyckte det var kallt. Kliver upp och golvet är kallt. Det är bara 7 grader inne. Kollar och värmaren felindikerar. Slår över från diesel värme till el. El värmen är ju tyst och fin tyärr är effekten för låg. Snabb påklädning och full fart med att få till frukost och allt annat som ska fixas på morgonen. Temperaturen stiger långsamt med hjälp av elvärmaren men också solen som skiner på bilen. Ringer Amelie och meddelar att jag kommer hem för det är för kallt ligga ute utan värmare. När jag går ut för att kasta sopor och ta in elsladden märker jag att det är varmare ute än inne. Sätter fart hemåt. Vid jönköping stannar jag och slår på värmaren för att se hur den reagerar. Det kommer ett gigantiskt rökmoln från den så jag åker upp på E4 för att köra fort så den ska blandas ut. Efter någon minut slutar det ryka.

Svänger av i Gränna och tankar och sedan åker jag genom Gränna och efter Vätterns strand bort till Ödeshög. Där stannar jag till och kollar värmaren. Den tuffar och går så fint.

Upp på E4 igen och hemåt.

Strax efter Linköping stannar jag igen och kollar att värmen fungerar vilket den gör. Det är en kanonfin höstdag och när nu allt verkar fungera bestämmer jag mig för att åka ner till Stegeborg och ställa mig över natten. Om värmaren lägger av har jag ju inte så långt hem samtidigt som jag ju vill fortsätta åka en vecka till innan det blir vinterställning på bilen.

Kommer fram till Stegeborg och det är endast några få bilar på den stora ställplatsen som rymmer mer än 50 bilar.

Läser på nätet att nackdelen med den här värmaren är att den sotar igen, hoppas att vibrationerna när jag körde i kombination med starten av värmaren sotade av pannan lite. Det var kanske det som hände och därav rökmolnet. Det blev onödigt mycket bilkörning idag, ungefär 30 mil, men om det lagade värmaren är det ok.