Anders irrfärder

Torsdagen 17 Maj

Amelie jobbar sin första dag. Anders åker iväg för att besikta bilen på DEKRA i Haninge. Sedan blir det äntligen en tunnbrödsrulle med två korvar och mycket räksallad på Vega baren. Där serverades Sveriges första hamburgare på femtitalet och det är motorburen ungdoms samlingsställe sedan dess och även så idag. Därefter en tur till Caravanhallen och inköp av packningar till toalettankarna.

Fredagen 18 Maj

Dagen spenderas med att tömma ur Anders kläder ur bilen, tvätta desamma samt sätta igång med administrationen när man kommer hem.

Anders passar också på att skala av håret. Klippning kostar normalt 390 kr, pensionärspris 320, men jag betalar bara 200 kr. Antagligen för att det bara var att ta maskinen och köra av håret. Nu kan Amelie inte klaga på att jag har långt hår.

Lördag 19 Maj

Amelie väcks vid åttatiden av ett SMS från Daniel som behöver astmamedicin till Calle Schön som han är ute och ska segla Ornö runt med. Amelie har fullmakt för Daniels mediciner så hon åker och hämtar ut medicinen och kör den till Dalarö och lämnar in den på bensinmacken där. Den hänmtas upp lite senare och allt går bra. De blir totaltvåa på Ornörunt.

När Amelie kommer tillbaka åker vi till Peugot i Skärholmen och köper en svart Peugot 308 CC Roland Garros precis likadan som hon hade. Den här är ett år nyare och manuell men den är också billigare så det känns bra.

Söndagen 20 Maj

På förmiddagen tar vi en liten biltur runt Stockholm för att se vad som hänt medan vi varit borta.

Eftermiddagen förflyter medan Amelie lagar mat, Slottstek med pärer och inlagd gurka och rabarberpaj till efterrätt. Daniel kommer vi klockan fyra och så sitter vi och äter och har en trevlig middag.

Måndagen 21 Maj.

Anders åker iväg och byter till sommardäck på Golfn. Sedan motionerar han husbilen så att P lisorna ser att den rör sig. P tid 72 timmar. Sena eftermiddagen åker Anders och Daniel ner till Trosa och hämtar hem lådorna med våra saker som lagrats där. Så nu blir det jobb att packa upp dessa lådor.

Tisdagen 22 Maj

Amelie är tillsammans med Tina hos prästen och förbereder fredagens begravning. När hon återkommer säger hon att det är missljud i bilen så Anders tar en ordentlig tur men hör inget. Så han åker till båtklubben och sågar till ett par plexiglasskivor till skafferiet samt försöker få tid för lagning av stenskott. Sedan åker vi iväg till Fredells och köper ett Elfa förvarings system till garderoberna. Det blir en del pyssel att få upp det. Uppackningen av flyttlådorna fortsätter och Anders efterlyser en eller ev flera lådor med kläder.

Onsdagen 23 Maj

Tvättar båten tillsammans med Benke. Vid 1500 tiden kommer Daniel och sjösätter båten.

Torsdagen 24 Maj

Anders ägnar dagen åt att köra hem sakerna från ”garaget” i husbilen så vi kan få värmaren fixad.

Fredagen 25 Maj

Begravning av Karin. En fin och stämningsfull ceremoni därefter snittar och sherry i församlingshemmet.

Körde upp husbilen till Lindströms för att få de trasiga sakerna fixade.

Lördagen 26 Maj

Förmiddagen in till Djurgården och skärgårdsmässan. Lunch på Vasa Restaurang.

Eftermiddag o kväll fest med grannarna på terrassen.

Söndagen 27 Maj

Tar det lugnt på förmiddagen på eftermiddagen blir det en tur runt Värmdö och Vaxholm. Parkeringen på Oscar Fredriks borg är stängd. Så vi kan inte ställa oss där och titta på kryssningsfartygen.

Måndagen 28 Maj

Vid elvatiden åker vi iväg och hämtar Amelies nya bil. Vädret är fortfarande extremt vackert. Nu har det varit sol och varmt ända sedan vi kom hem.

Amelie åker och lämnar vinterdäcken hos Saltsjö Däck och Anders åker till Ryds bilglas och tittar på stenskotten i rutan och beställer tid för att fixa det.
När Amelie har jobbat klart cruisar vi ut till Gustavsberg och äter varsin tunnbrödsrulle. Så äntligen får Amelie sin efterlängtade tunnbrödsrulle med räksallad.

Tisdagen 29 Maj

Ytterligare en fantastiskt fin dag. På förmiddagen åker Anders ut till båten och sedan blir det stekt fläsk med löksås i Saltsjöbadens centrum. Klockan 1300 är det dags för reparation av två stenskott. Klockan tre ringer Anders Lindström och frågar hur det går med husbilen. De säger att de väntar på delar. Frågar varför de inte ringt som jag bett dem om när jag lämnade in bilen. Jag såg de skrev upp det på min skrivna beställning. Nu säger dom att de ska be mecken ringa för dom visste inte att de skulle ringa. Klockan 16 26 kommer ett SMS att bilen är klar. När jag ringer är det ingen telefontid. Strax kommer ett SMS att bilen är klar !!!!

Onsdagen 30 Maj

Anders fixar lite hemma med datorerna och packar upp lite. Amelie sitter prov vakt, men kommer iväg halvtvå och då åker vi upp till Bålsta för att hämta bilen. Värmaren är fixad men för övrigt råder lite förvirring. Man har bytt toaring istället för att fixa luckan. När vi kommer hem så lastar vi bilen med allt som tidigare plockats ut. Sedan kör Anders ut bilen till Saltis igen.

Torsdagen 31 Maj.

Ytterligare en solig och vacker morgon. Vi har slagit nytt rekord för temperatur i Maj månad. Ingen Maj månad har varit varmare sedan mätningarna startats. Anders går upp strax före halv åtta och efter frukost packar ihop vad som behövs för en veckas utflykt. Iväg till bolaget för lite vininköp sedan ut och packa bilen. Anders åker ner till båtklubben och tvättar av solpanelen på taket och fyller på sötvatten. Efter det så blir det inköp av mat för några dagar/ en vecka.

Åker iväg E4 norrut sedan Rotebroleden övre till E18 som jag åker ut till Enköping. Åker ner till hamnen och ställer mig på ställplatsen i hamnen.

Fin ställplats direkt nere vid gästhamnen i kanalen. Det kostar bara 100 kr och då ingår allt, till och med tvättmaskin och torktumlare. Det ligger en krog direkt bakom bilarna.  Härligt väder sitter och läser och dricker en öl när jag får sällskap av mannen i bilen bredvid. Vi sitter och snackar en stund, när jag reser mig upp och går för att hämta en öl till så hör jag en smäll och ser mig bakåt. Mannen har ramlat tvärs över vårt bord och krossat det. Han betalar 200 kr för bordet. Sitter en bra stund till och snackar sedan kommer hans fru och sätter sig med oss. Daniel ringer på kvällen och vill låna båten så det innebär att han måste rigga den och städa ur den. Vilket han lovar fixa, så nu slipper man det.

Fredagen 1:a Juni

Går upp vid åtta tiden och gör frukost. Grannarna kommer förbi och säger adjö. De ska upp till Östersund och döpa ett barnbarn. Bäddar om och börjar packa upp flyttlådorna. Det blir lite preliminärt uppackat men först måste lådorna bort sedan blir det slutgiltig placering av de olika prylarna. Åker iväg vid halvtolvtiden. Lägger kurs mot Frösvi rastplats för att tömma. Därefter åker jag till Biltema i Västerås för att köpa ett nytt bord. De har tyvärr bara stora bord likadana som vi har i bilen och inte ett sådant litet bord som blev förstört igår. Köper lite elgrejor för ett kommande projekt och tar en Bamse grillkorv innan jag åker vidare. Planen är att åka till Arboga och Hjälmare docka, men bestämmer mig för att åka till Kristinehamns gästhamn. Vi har varit där ett par gånger förr men det har alltid varit fullt så det blir premiär. Tror att om jag kommer dit en tidig fredags eftermiddag före säsong borde det finnas plats. Kommer fram vi tretiden och det finns ett par lediga platser. Ställplatsen har 35 platser och det kostar 225 kr inklusive el, Lite dyrt men det är fint.

Kristinehamn var mellan 1600 talet och 1880 talet den viktigaste utskeppningshamnen för Bergslagen stångjärn. På den tiden bodde det ca 200 personer där, idag är det ca 24000 innevånare.

Kristinehamn brukar i folkmun kallas lusasken och många undrar varför. Den sanna historien är att på 1700 talet fanns ingen fattigvård i Sverige. I Kristinehamn löste man det med tre sparbössor varav en gick till stadens sjömän och deras änkor. Bössan töms på Luciadagen. Pengarna betydde mycket för sjömännen då dom blev arbetslösa när isen lagt sig. Sjömännen brukade säga ” Nu ska vi hem och tömma Lusseasken” sedan var någon rolig och sa Lusasken.

I Kristinehamn finns en stor Picassostaty ute vid Vänerns strand.

Direkt när jag kommer in på ställplatsen ser jag Björn stora Concorde med en jättesläpvagn och en liten extra bil Har inte träffat honom efter det att han stod för musiken när vi hade boule tävling i Spanien i våras. Snackar en stund med honom innan jag parkerar.

Det är härligt stå i en aktiv hamn, speciellt när det är vackert väder och många är där och fixar med båtarna.

Temperaturen är 27 grader i skuggan, klarblå himmel och ca 3 m/s vind. Så det är skönt att bilarna står tätt och man får skugga att sitta och läsa i. Jättefint. På kvällen blir det Tortellini med bacon fyllning.